Sfaturile saptamanii: Despre efectuarea temelor (II)

Sfaturile saptamanii: Despre efectuarea temelor (II)

In afara de locul si timpul alocat pentru efectuarea temelor, trebuie sa vorbim despre cum ajutam copilul. Orice tema este o continuare a ceea ce s-a invatat in ziua respectiva la scoala, tema avand rolul fixarii cunostintelor si crearii legaturii intre cunostintele noi si cele mai vechi de la acel obiect sau de la alte obiecte studiate. Aceste legaturi noi, duc la formarea competentelor.

Temele au un suport teoretic. Deci, oricat de atent ar fi un elev la ore, inaintea rezolvarii temelor scrise, trebuie sa repete noile cunostinte. Cum? Citind lectia pentru a o intelege mai bine. Abia apoi poate incepe efectuarea temei scrise. Niciodata nu trebuie procedat invers.

Cand mai au si obiecte la care trebuie doar sa invete, elevii sunt tentati sa creada ca nu au teme. Asa se intampla, inca de la clasa a II-a, sa nu invete lectia la Cunoasterea mediului sau in clasele a III-a si a IV-a, la obiectele Geografie si Istorie. La aceste obiecte, elevul trebuie sa citeasca de cateva ori lectia din manual, apoi si din caiet, deoarece pot exista amanunte date de invatator in clasa. Odata citita lectia, cu cartea inchisa, elevul trebuie sa stie titlul lectiei si continutul (pentru a-l putea verifica, parintele trebuie sa citeasca l;a randul sau lectia).

Lectia nu trebuie invatata “pe de rost”! Pentru a dovedi ca si-a insusit continutul, elevul trebuie sa stie sa raspunda la intrebarile inserate in manual la fiecare sfarsit de lectie. Bineinteles, pe langa acele intrebari, parintii pot formula si altele, pentru a fi siguri ca lectia a fost invatata bine. Daca raspunsurile nu sunt multumitoare, elevul trebuie sa parcurga din nou textul din manual, de cate ori este necesar, pana stie sa raspunda corect la intrebari.

Daca vreti sa-si formeze deprinderea de a invata la obiectele la care de obicei nu sunt date teme pentru acasa, elevii trebuie sa fie verificati pe tot parcursul ciclului primar si chiar in clasa a V-a. Se intampla sa-i vedeti cu cartea in mana ore intregi si totusi notele obtinute sa fie mici. Va intrebati cum este posibil, din moment ce ii vedeti invatand. Sunteti siguri ca, in acele ore cat stau cu cartea deschisa, invata? Tocmai pentru a va convinge este necesara verificarea.

Atentie! Lectiile pentru clasele I-IV sunt concepute in asa fel incat sa poata fi invatate in cel mult 30 de minute. Nu va lasati deci indusi in eroare de faptul ca elevul sta ore in sir cu cartea in fata. Verificati!

Credit foto: www.sxc.hu

0 comentarii