Gandirea scolarului mic

Gandirea scolarului mic

Cand copilul incepe viata scolara, gandirea ii este mereu solicitata si dezvoltata. Pornind de la o gandire intuitiva, copilul ajunge sa opereze cu structuri mentale concrete. Potentialul intelectual se mareste de 3-4 ori in aceasta perioada, un efect vizibil fiind micsorarea timpului de lucru necesar rezolvarii unei sarcini didactice.

Gandirea este motorul si expresia inteligentei si in acelasi timp o aptitudine a personalitatii. Gandirea foloseste reprezentari, scheme, simboluri si reguli si se exprima prin operatii. In ciclul primar, sunt des exersate analiza, sinteza si generalizarea, prin exercitii simple, urmate de abstractizari, comparatii si concretizari, in forme incipiente.

Cele 7 tipuri de inteligenta
Howard Gardner, in cartea “Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligences” (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”) identifica 7 tipuri de inteligenta:

1. Inteligenta matematica si rationala
Aceasta este inteligenta cifrelor, este gandirea logica, ordonata, a fizicienilor si matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenta invata cel mai usor cand i se prezinta cifre, cand lucrurile au logica; se descurca bine cu simboluri si reprezentari grafice.

2. Inteligenta vizuala si spatiala
Este capacitatea de a reprezenta mental experientele si lumea exterioara. Este de exemplu inteligenta pictorilor, a arhitectilor, designerilor, sculptorilor si asa mai departe. Cei ce folosesc aceasta inteligenta vizualizeaza foarte mult si au nevoie sa-si reprezinte mental realitatea. Aceasta inteligenta este folosita des si in exercitiile de control a starilor de antrenament mental pentru succes, la sportivi mai ales.

3. Inteligenta verbala si auditiva
Sintaxa, semantica, inteligenta marilor oratori, traineri, poeti, scriitori, umoristi. Cei cu inteligenta auditiva au nevoie sa auda in minte lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenta cel mai folosit de catre invatamantul actual – informatiile trebuie auzite pentru a fi asimilate.

4. Inteligenta muzicala si ritmica
Este inteligenta muzicienilor de toate tipurile. Oamenii inzestrati cu acest tip de inteligenta au o perceptie fina a ritmului in toate evenimentele. Ei au nevoie sa gaseasca ritm in orice si sa inteleaga “muzica” din toate evenimentele vietii.

5. Inteligenta kinestezica
Inteligenta miscarii si coordonarii – acrobatii, gimnastii, sportivii in general, dar si cei care lucreaza direct cu lemnul si alte materiale (dulgheri, sculptori) manifesta o astfel de inteligenta. Cei care invata utilizand acest tip de inteligenta au nevoie sa atinga si sa manipuleze diverse obiecte. Ei invata bine prin jocuri. Au nevoie si de miscare la nivel mental.

6. Inteligenta intrapersonala
Este inteligenta singuraticilor, a poetilor solitari precum Rimbaud sau a preotilor care zilnic sunt in meditatie. Este inteligenta celor care aleg sa gandeasca complet diferit si sa iasa la modul “brutal” din tiparele societatii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie sa stea singure si sa gandeasca pentru a intelege; cauta linistea si nu vor sa fie deranjati.

7. Inteligenta interpersonala
Este reversul inteligentei intrapersonale. Este inteligenta marilor lideri, a celor care au influentat capacitatea de a dezvolta relatii interumane – Iisus, Napoleon, Churchill sau Ghandi sunt cateva exemple. Cei cu inteligenta interpersonala reusesc sa uneasca si sa conduca oamenii cu o usurinta incredibila. Ei invata foarte bine in echipe, se implica in proiecte de grup si au nevoie mereu sa fie in contact cu oamenii.

Fiecare dintre noi ne bazam pe 1-2 tipuri de inteligenta si avem cate putin si din celelalte tipuri. Este util sa stim care tip de inteligenta este dominant, sa invatam bazandu-ne pe acel tip si sa fructificam avantajele pe care le ofera.

Credit foto: www.sxc.hu

0 comentarii