Ce inseamna calificativele si cum le interpretam?

Ce inseamna calificativele si cum le interpretam?

Nota sau calificativul trebuie privite ca o valoare a cunostintelor elevului insusite intr-o perioada de timp, in conformitate cu nivelul maxim de cunostinte propus de programele scolare, la un anume obiect de  studiu.

Ce inseamna fiecare calificativ?
„FOARTE BINE” dovedeste ca elevul si-a insusit toate cunostintele, si-a format priceperile si deprinderile propuse de programa scolara.
Calificativul „BINE” inseamna ca elevul stie, dar nu totul, si-a format unele priceperi si deprinderi dar nu la parametrii propusi, deci va trebui sa munceasca mai mult pentru a recupera cunostintele lipsa si a perfectiona priceperile si deprinderile pentru a ajunge la calificativul „FOARTE BINE”.
Calificativul „SUFICIENT” spune multe: nivelul cunostintelor pe  care le poseda  elevul este  minim, priceperile si deprinderile inca nu s-au format. Drumul pana la calificativul maxim este lung si necesita o munca dubla: sa invete noile cunostinte si in acelasi timp sa recupereze  ceea ce nu a invatat din diferite motive (neatentie, lipsa de concentrare, superficialitate, lipsa controlului din partea parintilor).

Nota/calificativul nu trebuie sa-l sperie pe elev ci sa-l mobilizeze sa fie  mai atent la ore, sa participe activ la lectii raspunzand la intrebarile puse de invatatoare, sa se concentreze mai mult la activitatile de la scoala si in efectuarea temelor, intr-un cuvant, sa munceasca mai mult.

Cum  urmariti evolutia scolarului prin calificative?
De obicei, frecventa cu care apare un calificativ in cadrul rezultatelor la invatatura ne arata modul cum invata (munceste) copilul nostru. Un „SUFICIENT” intre multe calificative de „BINE” sau „FOARTE BINE” la un obiect de studiu nu ne spune nimic, deoarece si copiii nostri au cateodata zile, rare, cand  ritmul lor biologic este la cote joase.
Cand  apar mai multe calificative de „SUFICIENT”, alarmati-va, pentru ca se intampla ceva! Vorbiti cu copilul, intrebati-l ce se intampla, controlati-i caietele, urmariti daca in caietele de clasa a reusit sa  scrie totul de la tabla sau lasa neterminat, daca reuseste sa  termine sarcinile date spre rezolvare in clasa si nu in ultimul rand luati legatura cu invatatoarea copilului. Gasind cauza, gasiti si modul de a-l ajuta sa iasa din impas. Pentru ca de la „SUFICIENT” la „INSUFICIENT” este doar un pas. Ajutorul dat copilului trebuie sa fie imediat pentru a nu se acumula lacunele.

Evaluarile de dupa vacanta
La fiecare inceput de semestru, cunostintele elevilor sunt verificate si evaluate pentru ca invatatorul sau profesorul sa stie ce cunostinte au acumulat elevii si ce nu mai stiu (din cauza ca a intervenit uitarea), astfel incat, in perioada urmatoare, de recapitulare a cunostintelor, isi vor axa activitatea pe reactualizarea acelor cunostinte pe care elevii le-au uitat sau care le sunt neclare.
Calificativul de la acest test initial ne spune cat mai stie copilul dupa o vacanta. Rezultatele vor fi mai bune daca in timpul vacantei elevul a rezolvat temele date de invatatoare sau a rezolvat sarcinile din „Caiet de vacanta”, instrument special conceput pentru reactualizarea cunostintelor. Organizate atractiv, progresiv ca dificultate, aceste caiete imbina munca cu jocul.
Perioadele de recapitulare sunt foarte importante, deoarece se actualizeaza si consolideaza cunostintele insusite anterior, pe baza carora se „cladesc” urmatoarele cunostinte. Fara o baza solida, noile cunostinte nu pot fi intelese, iar ce nu intelege elevul nu memoreaza, nu invata (nu achizitioneaza cunostintele noi).

Cereti ajutorul!
Calificativul „FOARTE BINE” preponderent in rezultatele scolare ale unui elev arata ca munceste, este atent si e pe drumul bun. Laudati-l, spuneti-i ca  asa va place si sa continue sa munceasca in acest fel, dar, nu renuntati sa-l controlati zilnic.
Preponderenta calificativului „BINE” ne arata ca elevul munceste, dar trebuie ajutat putin. Imbarbatati-l, discutati cu el, explicati-i ca trbuie sa fie mai atent la ore si sa se concentreze mai mult la activitatile independente si in efectuarea temelor. Rezultatele nu vor intarzia sa  apara!
„SUFICIENT” ca rezultat  majoritar la invatatura, daca elevul este dezvoltat fizic si intelectual normal, ilustreaza lipsa de interes pentru invatatura. Neavand o motivatie puternica, elevul nu este atent sau nu este interesat de activitatile care se desfasoara in clasa. O explicatie ar fi faptul ca nu este controlat de parinti, fie pur si simplu este vorba despre lene.

In aceste cazuri, colaborati cu invatatoarea si cu psihologul din scoala. Cu siguranta veti fi indrumati si impreuna veti orienta copilul pe calea cea buna. Nu amanati! Cand vi se pare ca e ceva in neregula cu copilul dumneavoastra si nu gasiti cauza rezultatelor slabe la invatatura, cereti ajutorul!
Scolarul mic, din clasele primare, are nevoie de atentie, control si indrumare, atat din partea invatatoarei cat si din partea parintilor. Are  nevoie de ambele parti, permanent.

1 comentariu