Biblioteca scolarului

Biblioteca scolarului

Acum cativa ani, a fost eliminat din planul de invatamant obiectul Lectura, dar in anul scolar 2011-2012 acesta a fost reintrodus in programa. S-a considerat probabil ca eliminarea a fost o greseala. Oare de ce?

Pentru a putea comunica, oamenii trebuie sa cunoasca bine vocabularul, gramatica, regulile ortografice. Gramatica si ortografia se studiaza in toate ciclurile scolare. La scoala, copii incep sa lectureze in clasa I, cand invatatorul prezinta elevilor anumite texte si le valorifica dupa puterea lor de intelegere. Incepand din clasa a II-a, lectura suplimentara este independenta. Asta insemnand ca elevii citesc texte literare din proprie initiativa sau la indrumarea invatatorului sau a parintilor. Ceea ce trebuie sa avem in vedere este faptul ca lecturile recomandate sa faca parte din literatura romana sau universala si sa fie accesibile nivelului de intelegere al copiilor.

Pentru a transforma cititul cartilor in deprindere, in activite placuta si chiar in necesitate, este nevoie ca parintii sa se alature invatatorului in actiunea sa de a dezvolta gustul pentru lectura al copiilor. Un om care nu simte nevoia sa citeasca pana la maturitate nu se mai apropie usor de carte, iar cultura lui este incompleta. Pe de alta parte, un om care citeste, traieste altfel unele sentimente decat cel care n-a deschis o carte.

Interesul pentru cititul cartilor nu vine din obligatii, din frica pentru nota, ci dintr-o dorinta interioara pe care o pot cultiva atat invatatorul cat si parintii. Aceasta dorinta de cultura vine intai din lectura si se continua cu alte domenii. Nu poti intelege o piesa de teatru daca n-ai inteles intai o carte citita. Nu poti fi “consumator” de cultura daca n-ai citit nimic.

Prin lectura, copilul isi dezvolta, fixeaza, si nuanteaza vocabularul, ceea ce il ajuta in exprimarea sa scrisa si vorbita. Traieste alaturi de personajele cartilor, se emotioneaza – se intristeaza, rade si plange alaturi de ele – invatand ce e bine si ce e rau, ca binele invinge raul si ca adevarul invinge minciuna.

Incurajati deci copilul cand doreste sa-si cumpere o carte. Sugerati-i sa scrie pe prima pagina data cand a cumparat-o si a cata carte din biblioteca sa este, pentru ca asa vor urma si altele. Dupa o perioada de timp, intrebati-l despre carte, invitati-l sa va povesteasca actiunea si sa va descrie personajele.

De cate ori intrati intr-o librarie, cand va cumparati o carte, cumparati una si copilului. Cu diferite ocazii – zi de nastere, Craciun, strecurati pe langa cadou si o carte, contribuind la formarea primei sale biblioteci. Cu timpul, copilul va intelege ce prieten minunat este cartea: o deschizi – iti vorbeste, o inchizi – tace si asteapta s-o deschizi din nou. O poti lua oriunde cu tine, fara a-ti cere nimic. Te invata numai de bine si iti vorbeste doar cu cuvinte alese. Asa va invata sa conserve cartile in biblioteca si sa le pretuiasca.

Lista cu lecturile necesare pe ani de studiu din literatura romana si universala o regasiti la sfarsitul fiecarui manual de limba romana, sub titlul “Recomandari pentru lectura suplimentara”.

Credit foto: www.sxc.hu

0 comentarii